Hvad koster en annonce på Facebook?

Det kan ikke siges nok. Annoncer på Facebook er en utrolig effektiv måde at udbrede kendskab til dit brand, sælge produkter og skaffe leads. Alligevel holder mange virksomheder sig tilbage fra annoncering på Facebook, fordi der er spørgsmål, som de har svært ved at få svar på. Èt af de spørgsmål er, hvor meget koster en Facebook annonce? Det prøver jeg at besvare i dette blogindlæg.

Det hurtige svar er, at for at få trafik til din hjemmeside, er minimumsbudgettet for en annoncegruppe 25 kroner om dagen. Du betaler nemlig ikke per annonce, men per annonce-gruppe (Ad set). Inden for en annoncegruppe, kan du oprette flere annoncer. Jeg anbefaler altid, at man laver flere annoncer, for at splitteste, hvilke billeder og budskaber, der er mest effektive.

Så hvis du vil køre en annoncegruppe på Facebook, skal du regne med et annoncebudget på 750 kroner om måneden.

Alligevel vil jeg sige, at så simpelt er det ikke. Der er nemlig et par andre faktorer, du skal kende til, inden du kan få success med Facebook-annoncer.

For at gøre det nemmere for dig, har jeg lavet en Ad-planner, som du kan bruge når du skal planlægge din næste Facebook-annonce.
Det eneste du skal gøre for at få fingrene i den, er at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

Med målet for øjet

I modsætning til boosts, skal du i starten af annonceringen beslutte dig for, hvilke formål, din kampagne skal have. Vil du udbrede kendskabet til dit brand, få flere følgere/likes, få folk til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, eller købe i din webshop?

Inden du går i gang med at udforme din annonce, er det vigtigt, at du er afklaret om formålet med dine annoncer. Og endnu vigtigere er det, at du kun har ét mål pr. kampagne. Alle beslutninger, du tager efterfølgende, såsom målretning, tekst, billeder og konverteringssporing, skal være med fokus på, at opnå dette ene mål.

Det bringer mig til det næste vigtige punkt.

Målretning

Hvis jeg skal nævne én af de ting, jeg elsker allermest ved Facebook-annoncering, så er det at man kan være knivskarp i målretningen, og dermed vise super relevante annoncer. Facebook ved rigtig meget om deres brugere, og det gør, at vi kan målrette i forhold til demografi, livsbegivenheder, arbejde, interesser og andre parametre.

Det er en god idé, at sætte sig godt ind i, hvilke målretningsmuligheder, der er, før du går i gang med at udforme selve annoncerne. Jo mere specifik din målgruppe er, jo mere relevante annoncer kan du lave. Lad vær med at skyde med spredehagl. Find i stedet en specifik målgruppe med konkrete behov og skriv knivskarpe annoncer til dem. Har du begrænsede midler, så er det bedst at starte med én annoncegruppe målrettet en meget specifik gruppe.

Remarketing er et must  

Der ligger et salg i hvert et nej.

Heri ligger den største fejl, jeg ser rigtig mange lave – en fejl, som gør, at man efterlader tusindvis af kroner på bordet. Man glemmer at markedsføre sig igen. Mange tænker, at når folk har været på siden én gang, set deres produkter og ikke købte noget, så er de nok ikke interesseret. Det kan ikke være mere forkert. Folk, som besøger din hjemmeside, har aktivt vist interesse for din virksomhed, og er derfor meget mere værdifulde for dig end dem, der ikke har besøgt din forretning før.

Oftest besøger folk din side for at undersøge din virksomhed eller produkt, de fleste af dem er ikke købeklare i det øjeblik. Måske står de og er midt i madlavningen, eller sidder i bussen og skal ud ved næste stop. Undersøgelserne viser, at der skal flere besøg til, før man køber et produkt. Jo dyrere et produkt er, jo flere besøg skal der til. Derfor mister du rigtig meget salg, hvis ikke du har remarketing annoncer.

Remarketing-annoncer er annoncer, som man målretter mod folk, som allerede har besøgt hjemmesiden. Det kan man gøre ved at installere en lille cookie på hjemmesiden, som derefter registrerer hvem det er, der har besøgt din side. Remarketing-annoncer koster det samme som almindelige annoncer. Det vil sige mindst 25 kroner om dagen. Så skal du have én kampagne for at tiltrække nye kunder og én med fokus på remarketing, er det minimum 50 kroner per dag.

Ingen hurtige løsninger

Én vigtig ting, der skal nævnes her, er, at arbejdet med Facebook-annoncering skal være en langsigtet strategi og ikke et såkaldt quick fix. Jeg møder så mange virksomheder, som siger, at de har prøvet med Facebook-annoncer, men at det gik ikke så godt, så de droppede det igen. Selvom det sker, at en Facebook-kampagne skaber fornuftige resultater på bundlinjen med det samme, er det langt fra endemålet.


Digital marketing handler om at teste sig frem og hele tiden optimere. Det kan være, at du ikke lige rammer plet med den første kampagne. Men giv ikke op. Når du har knækket koden, bliver det meget sjovere. Er du i tvivl, er det en god idé at snakke med en Facebook-marketing ekspert, og høre, hvordan du kan komme i gang, og hvordan du kan optimere dine annoncer.

Samarbejde med et bureau

Sidst, men ikke mindst, skal du også have gjort dig nogle overvejelser ift. om du selv vil stå for annoncering eller om det kan være en god idé at finde et bureau at arbejde sammen med.

En ekspert i Facebook-annoncering vil kunne skabe bedre og hurtigere resultater for din virksomhed. De er garvede og holder hele tiden øje med nye muligheder og ny viden. Målretning og udformning af annoncer spiller en stor rolle ift. hvordan annoncen vil præstere. Derfor kan det oftest betale sig, at få et bureau til at udforme og sætte annoncer op og så bruge dét mindre i selve ad spend.

Der kan være flere fordele ved at arbejde med et bureau. Det kræver dog et højere budget end 1500 kroner om måneden.

Så hvad koster annoncerne egentligt?

Som du sikkert har fundet ud af, findes der ikke helt det præcise svar på dette, da det afhænger rigtig meget af din virksomhed, dine produkter, målgruppen og konkurrencen på markedet.

Som regel vil jeg sige, at du skyder dig selv i foden, hvis ikke du har remarketing-annoncer sat op. Det vil også sige, at du skal have mindst to annoncegrupper ad gangen. Derfor skal du som minimum regne med 1.500 kroner om måneden. Men er dine annoncer sat op korrekt, tjener de sig hurtigt ind igen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *