Udfordringen med at få marketing og salgsafdelingen til at arbejde sammen er ikke noget nyt. Og virksomhedsledere har i årtier forsøgt at få de to parter til at samarbejde. Men hvorfor er det egentlig, at det er så svært at skabe et godt samarbejde mellem salg og marketing? 

Det største problem ligger i, at selvom de to afdelinger arbejder mod et fælles overordnet mål → Salg af produkter/ydelser, så ligger deres fokus typisk to forskellige steder.

    • Marketing har fokus på højere reach, flere besøgende på hjemmesiden, antal af interaktioner på de sociale medier, og et stærkere brand.
  • Salg arbejder med antal af salgsopkald og møder, opbygning af pipeline, tilbud og lukkede salg.

Og når nu salg og marketing arbejder hver for sig, med egne interne mål og processer, er det ikke overraskende, at det er svært at få de to parter til at samarbejde. Derfor skal det første skridt til bedre samarbejde være koordinering af marketing- og salgsmål og processer.

Marketingafdelingens primære opgave skal være at levere kvalificerede leads til salgsafdelingen. Salgsafdelingens opgave skal være at forvandle disse leads til kunder. I stedet for at konkurrere med hinanden i et ræs om ressourcer, anerkendelse og interne resultater, skal man se de to afdelinger som deltagere i et stafet.

Virksomheder med manglende kunderejseprocesser undlader at følge op på 50% af de kvalificerede leads deres marketingafdeling skaffer dem.

Sådan her skal stafetten se ud:


Marketing starter med at tiltrække og fastholde relevante interessenter, hvorefter de bliver overleveret til salgsafdelingen, så den kan nå over målstregen med salget i hus.

Det kræver, at man skaber en fælles sti, med delmål, som er forbundet med hinanden og i sidste ende fører til et salg.  

Helt konkret handler det om at få fastlagt en såkaldt kunderejse. Altså at få styr på processen, fra man fanger interessen hos en relevant person til en sælger kan markere dem som “kunde” i systemet. Og denne proces er langt mere kompleks, end at man laver en annonce med “bestil et gratis tilbud”, som sælgerne overtager.

Det er en process, hvor marketing skal tiltrække og pleje en relevant målgruppe for derefter at overlevere de varme leads til salgsafdelingen.

Det kræver en strategi for markedsføringsindsats samt de helt rigtige værktøjer til at følge med og guide leads gennem kunderejsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *